Potwierdzenie autentyczności

Potwierdzenie autentyczności

Notariusz ma wiele zadań, które może wykonywać zgodnie z obowiązującym prawem. Należy do nich również poświadczenie autentyczności dokumentów oraz podpisów. Waga takich poświadczeń bywa naprawdę spora, bo czasami stawką są duże pieniądze lub prawo własności do jakiegoś cennego dobra.

Przeczytaj również: Jak przygotować się do zdjęcia pantomograficznego?

W gruncie rzeczy prawo nie wskazuje okoliczności, w których notariusz może lub musi stwierdzić, iż podpis złożony pod jakimś pismem należy faktycznie do danej osoby. Usługa ta jest nabywana zazwyczaj jako dodatkowe zabezpieczenie, tak aby nikt nie mógł podważyć prawdziwych intencji umawiających się stron. Poświadczenie notarialne zostaje wystawione wówczas, jeśli osoba lub osoby złożą swój podpis w obecności notariusza w jego kancelarii.

Przeczytaj również: Czym jest metoda All on 6 i jakie są jej zalety?

Wcześniej rejent musi potwierdzić tożsamość tych osób na podstawie dowodów osobistych. Jeśli nie ma przeszkód, podpisy zostają złożone, a notariusz urzędowo poświadcza, że podpisy są autentyczne. Takie stwierdzenie ma swoją wagę prawną i może być użyte w sądzie jako materiał dowodowy.

Przeczytaj również: Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzeń dachów, z którymi radzi sobie dekarz?

Podobnie rzecz się ma z dokumentami, których prawdziwość również poświadcza notariusz. Może on stwierdzić także, czy kopia jakiegoś dokumentu pokrywa się z jego oryginałem. Odbywa się to na podstawie porównania kopii (zwykle odbitej z użyciem kserokopiarki) z przedłożonym oryginałem.

Jeśli nie będzie obiekcji, notariusz poświadczy zgodność kopii z oryginałem i wówczas możemy się tą kopią posługiwać na takich samych zasadach jakbyśmy przedkładali oryginalny egzemplarz. Takie działania bywają przydatne przy załatwianiu istotnych z naszego punktu widzenia spraw urzędowych.