Kilka słów o hormonach, które wpływają na prace organizmu podczas treningu

hormony-silowniaWiele suplementów w swoich składach ma różnego rodzaju hormony. Producenci uważają to za ogromny atut. Nie jest żadną tajemnicą, że rzeczywiście istnieje związek między wzrostem masy mięśniowej a poziomem niektórych hormonów. Jednak jeśli jesteś osobą, która trenuje profesjonalnie i występuje w zawodach to trzeba wiedzieć co wolno zażywać. Często się słyszy ostatnio o dopingu. Przez stosowanie niedozwolonych substancji nie zostało dopuszczonych naprawdę sporo sportowców z Rosji. Pamiętamy również haniebny wyjątek polskiego sportowca i to w dyscyplinie bliskiej mojemu sercu. Tym bardziej nie zasłużył, żeby nawet wymienić jego nazwisko na tej stronie. Żeby było jasne, nie toleruję oszustów i nie zgadzam się z drogą na skróty.

Czy hormony są skuteczne i czy warto je brać?

Zanim przejdę do opisania poszczególnych hormonów to jeszcze kilka słów na temat bardziej ogólny. Należy rozróżnić wstrzykiwanie sobie „czystego” hormonu od zażywania suplementów, takich jak na przykład ten tutaj, wspomagających ich wzrost. Wiadomo, że istnieją substancję, które nasz organizm potrafi samodzielnie wyprodukować. Czasami jednak mamy większe zapotrzebowanie, natomiast ciało nie jest w stanie nadążyć z jego dostarczeniem. W takich przypadkach najlepszym wyjściem jest wspomożenie właśnie własnego organizmu. Zamiast wpompować gotowy produkt lepiej pobudzić odpowiednie organy do zmożonej pracy.

Czas na konkrety, w tym wpisie omówię działanie testosteronu oraz hormonu wzrostu jako najbardziej popularne substancje wspomagające wzrost masy mięśniowej.

Testosteron – złoty środek na siłę i mięśnie

Czym jest testosteron? To związek chemiczny, który naturalnie jest produkowany w jądrach u mężczyzn. Jest to męski hormon płciowy, choć również występuje w kobiecym organizmie. Najwięcej testosteronu występuje w młodym organizmie, 20-latkowie potrzebują go, aby dokończyć proces dojrzewania. Ponadto to on wpływa na wiele kwestii życiowych faceta – głód sukcesu, zdobycie partnerki czy spłodzenie potomstwa.

Jak testosteron wpływa na budowę masy mięśniowej? Wkład tego hormonu na rozrost mięśni jest nieoceniony i nikt nie próbuje go nawet podważyć. Jednak druga strona medalu to jego naturalny poziom w ludzkim organizmie. Dzięki testosteronowi dochodzi do zwiększenia syntezy białek, które są podstawowym budulcem mięśni. Ponadto nic w organizmie się nie marnuje, chodzi głównie o aminokwasy, których co do zasady pozbywa się organizm jeśli nie są w pełni wykorzystane. Natomiast omawiany hormon działa jak maszyna do recyklingu i ponownie czerpie korzyści z aminokwasów, które są pozostałością po syntezie białek. To wszystko sprawia, że dochodzi do znacznego przyspieszenia budowy masy mięśniowej.

Jak podnieść poziom testosteronu naturalnymi metodami? Niestety, gdy chce się osiągać naprawdę pokaźne rezultaty na siłowni czy w kulturystyce to trzeba podkręcić poziom testosteronu. Jak już wcześniej wspomniałem wstrzykiwanie go sobie nie wchodzi w ogóle w grę. Są jednak sposoby na podniesienie jego obecności w organizmie w uczciwy i naturalny sposób. Jednym z nich jest odpowiednia dieta bogata w dobrej jakości białko. Istnieją także rośliny, które pobudzają organizm do produkcji testosteronu m.in. żeń-szeń malezyjski, kozieradka, czy maca. Warto też sięgnąć po witaminy C i D3 oraz cynk. Co istotne nie należy odmawiać sobie seksu.

Pora na hormon wzrostu – nie tylko dla niskich ludzi

Czym jest hormon wzrostu? Podobnie jak testosteron naturalnie występuje w ludzkim organizmie. Do jego produkcji dochodzi w przysadce mózgowej. Inaczej jest nazywany somatotropiną. Jego największy wzrost przypada na okres dojrzewania, gdzie dochodzi do najszybszego wydłużenia ciała. Często dochodzi przez to do tworzenia się rozstępów, gdyż skóra nie nadąża za wzrostem. Oprócz znakomitego wpływu na przyrost mięśni hormon ten wpływa także na szybką regeneracje po treningu.

Jak hormon wzrostu wpływa na budowę masy mięśniowej? Somatotropina świetnie dogaduje się z kwasami tłuszczowymi. Natomiast dzięki wspomaganiu rozpadowi trój glicerydów redukuje tkankę tłuszczową. Jednocześnie dochodzi do ochrony białka poprzez zwiększenie poziomu wspomnianych kwasów. Oto cały sekret tego hormonu. Jest jak tarcza dla podstawowego budulca mięśni natomiast przeciwdziała odkładaniu się tłuszczu.

Jak podnieść poziom hormonu wzrostu naturalnymi metodami? Po pierwsze należy pamiętać, że hormon wzrostu najczęściej jest wytwarzany podczas snu. Dlatego też dzieci powinny spać nawet 10 godzin, aby odpowiednio mógł zadziałać hormon. Po drugie ważne jest białko, należy przyjmować dziennie minimum dwie porcje. Ponadto duży wpływ ma także rodzaj wysiłku. Na zwiększenie wydzielania się somatotropiny ma wpływ duża ilość powtórzeń średnio ciężkimi ciężarami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *